Fietsenaar....ergens

Nog een crisis?

Overal crisis, Griekenland niet in het minst. Het lijkt wel of ik het op zoek. Vanuit Albanie reed ik het land binnen en de vraag dringt zich op: valt er wat van te merken? Het antwoord is eenvoudig: nee ik reis op de fiets en dan merk je er geen bal van. Geen vluchtelingenstromen waarheen dan ook en de mensen klagen niet bij mij. Maar ik merk wel iets anders. De toeristen blijven weg! Of er zou een chronische overcapaciteit moeten zijn, dat zou ook nog een mogelijkheid zijn. Dit lijkt onwaarschijnlijk, het eerste ligt veel meer voor de hand. Goedkoop is het namelijk allemaal niet en de kwaliteit van wat aangeboden wordt is doorgaans niet er hoog. Dat lijkt zijn gevolgen te hebben. Ik ben niet iemand die van de ene naar de andere bezienswaardigheid uit de folders fiets maar zo nu en dan pik ik wel wat mee.

Zo was ik in Meteora, een plek wat toch eigenlijk een toeristenkraker van jawelste zou moeten zijn. De hoog op de rotsen gebouwde kloosters zijn het bezoeken meer dan waard. Maar de campings rondom waren er grotendeels leeg, evenals de horeca. Een kok roostert er buiten enkele Souvlakis boven een gammele stoffige barbecue vol stuivende as, naast zijn keuken nog net in het zicht. Wanneer ik op het terras Mousaka bestel omdat dat me wat minder stoffig en rokerig lijkt te zijn, wordt er na tien minuten een opgewarmde taartpunt voor me neer gezet. Alstublieft, op een enkel schoteltje, dat is toch wat u vroeg? En verder niet zeuren. Ja, dit is echt Mousaka. Dat het er in een Grieks restaurant in Nederland anders uitziet?..Tja. Ongeinspireerd is wel het juiste woord: men heeft er geen zin in. Ook aan het stand is het opvallend rustig. Op de camping moet ik dertien euro betalen voor een overnachting. Daarvoor zou je toch wel wat mogen verwachten. Maar ik wordt op een kaal stukje grond neerzet ingeklemd tussen twee andere tenten. Het sanitair is hier en daar kapot, niet echt schoon en ondergebracht in een grauw gebouw dat er lijkt neergezet omdat het er nou eenmaal moet zijn. Aan het strand beuken de speakers van de bar hun beats tegen lege stoelen onder standaard parasols. De serveerster leest een tijdschrift.

Kavala, het is zondag. De toeristeninformatie is gesloten, gewoon net als de meeste winkels. Toeristen op zondag zijn niet nodig, die wachten toch wel even? Help de Grieken de crisis door, ga naar Griekenland op vakantie hoorde ik voor vertrek iemand op de radio verkondigen. Op je 55e mag je hier met pensioen. Werken, waarom? Dat er een hoop zal moeten veranderen ligt voor de hand. Dat je van je leven wil genieten, en niet wil zweten, prima, dat doe ik ook. Maar niet klagen dan. Zoals ik al zei, gelukkig doet niemand dat bij mij. Het is misschien zo slecht nog niet gesteld met de Grieken.

Reacties

Reacties

corry kraal

Ik heb een goede vriend wonen in Griekenland, die weet niet meer hoe rond te komen van de weinige euro,s die ze ontvangen, dus ik begrijp je verhaal best,
Jammer voor dat trotse volk, hoop dat het snel eter wordt.
En jij, geniet van je reis ondanks de crisis.

Blanche

Harry je hebt veel lol gemist afgelopen weekend!

Marco

Dat was volgens mij een heel aardig tochtje, al was het 'maar' 4 weken.....................

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!