Fietsenaar....ergens

Istanbul

Dictators met wat voor pet dan ook waren altijd goed in het neerzetten van imposante gebouwen ter eer en glorie van zichzelf. Zo staat er in Istanbul de Sultan Ahmed Moskee, beter bekend onder de naam Blauwe Moskee. Toeristen smullen ervan. s Avonds zit men op bankjes en luistert naar een met donkerbruine stemmen gedeclameerd hoorspel compleet voorzien van een lichshow die van de mosee een sprookjeskasteel maakt. Istanbul heeft wat te bieden. Mensen komen, stappen uit het vliegtuig, genieten en gaan met een tevreden gevoel weer naar huis, men heeft waar voor zijn geld gekregen. Natuurlijk kijk ook ik geinteresseerd toe maar datgene wat ik doorgaans op de fiets beleef laat zich temidden van de massa moeilijk vinden. Zo kwam ik een paar dagen terug nog in een niets zeggend dorp. Mannen op een terras van een eenvoudig theehuis nodigden mij uit, gewoon enkeluit nieuwsgierighied. Betalen voor de thee was er na afloop niet bij. En toch heb je na afloop wel het idee dat je de mannen wat hebt terug gegeven. Al was het maar de kleine herinnering aan die gekke fietser die op weg was naar Iran en misschien nog wel verder. Dat is een van de dingen die het verschil maakt tussen toerist en reiziger.

Daarnaast wil ik proeven hoe het dagelijks leven zijn gang gaat, geromantiseerde verhalen over vroeger zeggen mij niet zo veel. Dat leven bevindt zich buiten de fraaie pleinen. In de straten waar de markten zijn, de winkeltjes met koopwaar voor alledag, de kappers werkplaatsen en noem maar op. Zomaar een heel klein willekeurig deel van een enorme miljoenenstad, de plaatsen waar geen dictator ooit interesse voor heeft getoond.

Reacties

Reacties

Rena Wolf

Istanbul, ik blijf het een bijzondere plek vinden. Begeef je in de straatjes achter de grote imposante gebouwen en je vind het dagelijkse leven wat niet in scene is gezet.

Groet, Rena

Blanche

Even pauze op het werk...
Staat er iets leuks op internet of in mijn mail?
Jawel, een reisbericht van Harry!

Je bent aangekomen in een van de heerlijkste landen ter wereld!! Geniet van Turkije, de mensen, de gastvrijheid, de kleine pleinen, de gezichten ....

En geniet ook een klein beetje voor mij!
Doe ik dat ook voor jou op de Stelvio tocht van de Wereldfietser volgende week.

Harry

De Stelvio! Ahh heb hem lang geleden al eens gedaan: 47 haarspeldbochten omhoog!

Rinnert en Astrid

Hoi Harry,
leuk om de verhalen te lezen. Zo zat je nog op de vergadernig in Utrecht en zo ben je al weer kilometers verder. Wij werken nog 1 dagje en hebben dan ook even de vrijheid om te fietsen.......2 weken. Dat is lang geleden, is toch wat anders dan 11 maanden op pad. Maar ook hier zullen we van genieten.
Succes en vele mooie indrukken erbij gewenst. Wij zullen soms even meereizen hier.

groet
Rinnert en Astrid

Harry

Ten gevolge van een virus op mijn camera flashcard, lukt het me nog even niet om foto's te uploaden. Helaas ik kan geen Turks lezen en de lui ın het internetcafe begrijpen te weinig van het engels om een goed werkende virusscanner te installeren.
En dat terwıjl ik zomaar extrafotoruimte cadeau heb gekregen van ehh...Tja van wie eigenlijk? Ben toch wel erg nieuwsgierig.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!