Fietsenaar....ergens

Duitsland stinkt

Lobbyisten weten veel voor elkaar te krijgen. Praten, vriendjes maken, argumenten verzinnen, belangen tegen elkaar uitspelen en wellicht een en ander aan cadeautjes uitdelen. Zoiets stel ik me er bij voor. Top lobbyland, hoe kan het ook anders, is de VS. Het in stand houden het vuurwapenbezit en het daarbij horende geweld is er een van dehot issues waarover je je vreselijk kwaad kan maken. Maar de industrie lobbyt gewiekst en nog steeds succesvol. Het aanscherpen van de regelgeving zou de bevolking een stuk gelukkiger en de leefomgeving veel veiliger maken. Miljoenen mensen zijn daar inmiddels al van doordrongen. Maar jaar na jaar blijft het zoals het is omdat ‘men’ het niet wil of de moed niet voor heeft maatregelen te nemen. Zelfs niet als het gaat om de veiligheid en levens van kinderen. De lobbyisten hebben de heren en dames politici stevig in de tang. Het vuurwapenbezit is in Europa streng gereguleerd en vrijwel niemand die daar aan probeert te tornen. Maar hoe zit dat eigenlijk met roken? Dat is toch de sluipmoordenaar onder de killers? Had de EU de tabaksindustrie inmiddels al niet redelijk onder controle?

Ook de regeringen hier staan weliswaar behoorlijk onder invloed van grote bedrijven met lobbygeld maar toch mag je wel stellen dat wij in een heel wat beschaafder continent leven dan aan de andere kant van de plas. Als het op cruciale zaken als leven en dood gaat weten wij het gelukkig binnen de perken te houden. Sinds uit onderzoek onomstotelijk vastgesteld is dat roken zeer schadelijk is voor de gezondheid en honderden doden per jaar tot gevolg heeft, is er veel gebeurd. In Nederland zijn reclames op televisie en radio al geruime tijd verboden en ook op straat is er geen billboard meer te vinden waarmee het nicotinegenot gepromoot wordt.

Nu ik weer eens door Duitsland fiets, val ik van de ene verbazing in de andere. Duitsland nota bene, het land bij uitstek waar alles zogrundlich geregeld is en dat aan de basis staat van de Europese democratie en regelgeving. Bovendien heeft men een regering die maatregelen nemen doorgaans niet schuwt. En dan dit! Het is 2017, en nog steeds staat op iedere straathoek een gevulde sigarettenautomaat! Weliswaar compleet met alle waarschuwingen die er tegenwoordig bij horen, dat nog net wel. De standaard-grootte zwarte letters op witte achtergrond zijn afgezwakt tot ‘roken kandodelijk zijn’ in plaats van ‘roken is dodelijk’ zoals elders de standaard is. Om er wat uit te kunnen halen moet je eenPersoalsausweissdoor een gleuf schuiven. Veel verder dan dat is het niet gekomen. Hier moeten toch ook echt succesvolle lobbyisten aan het werk zijn geweest lijkt mij. En zij krijgen meer voor elkaar dan enkel het in stand houden van automaten. In bushokjes hangen reclame-uitingen, alsof de tijd is stil blijven staan. Ook in supermarkten loop je regelmatig langs een meterslange tabaksmuur, net voor de kassa, om zo nog snel even een paar pakjes als impulsaankoop mee te kunnen pakken op het moment dat je toch even niets anders te doen hebt dan op je beurt te wachten. Erg vrolijk zou je er als roker niet van mogen worden. De meest afschrikwekkende foto’s van allerlei enge aandoeningen ontbreken bepaald niet. Zwarte longen, gaten in luchtwegen, peuters die naar de sigaret van moeder grijpen, bloed spugende vrouwen, mensen in ziekenhuisbedden die aan het infuus of beademing liggen, impotente liefdeskoppels en wat al niet meer staan er open en bloot op afgebeeld. Dat moet van Brussel zo. Maar of het ook werkt? Een groot horror-stripverhaal, veel meer is het op een gegeven moment niet meer. Voor de gemiddelde roker is de verslaving toch sterker.

De industrie is direct verantwoordelijk voor de sterfgevallen van miljoenen mensen stelt longarts Wanda de Kanter die inmiddels met een aantal grote fabrikanten in de clinch ligt. Ze voegen stoffen aan de tabak toe die de verslaving in stand houdt, zegt ze onomstotelijk aan te kunnen tonen. Roken kan dodelijk zijn zeggen de Duitsers. Tja, kogels ook. De sluipmoordenaar op de loer versus de snelle killer.

Onlangs ving ik op dat er in de VS iedere dag acht tot negen kinderen omkomen ten gevolge van kogels uit vuurwapens. Zo onbegrijpelijk dat een weldenkend mens dat laat gebeuren zou je zeggen. Zeker als er aan de andere kant zo tegen abortus gestreden wordt. Maar zo lang je nog niet geboren bent, ben je veilig, eenmaal los in de vrije wereld ben je op jezelf aangewezen. Men zegt uiteindelijk het bezit van wapens zo belangrijk te vinden dat dat boven de aantasting van de vrijheid gaat van de vuurwapenbezitter. Beter opletten papa’s en mama’s, en iedere idioot die rare dingen uitvreet schiet je gewoon neer. Dat schijnt te mogen als ik goed geïnformeerd ben. The wild west ones and for all. Is Duitsland dan het wilde westen van Europa? Je zou het bijna gaan denken. Er zijn vast nog wel meer landen waar de tabakslobby sterk is maar dat zijn landen die beduidend minder krachtig zijn dan het stabiele rijke en zelfbewuste Duitsland. Polen bijvoorbeeld, daar fiets ik binnenkort naar binnen. Daar zou je het kunnen verwachten maar Duitsland? Nee, daar niet.

Anna Wagenaar

Ja, de wereld ziet er niet best uit, maar vooruitgang zit er in de electrische autoÅ›.