Fietsenaar....ergens

Er was eens...een crisis

In Nederland was, of is er de crisis van 2008. In Albanië was er de crisis van 1997. Die deed een groot deel van de bevolking naar het buitenland vluchten, naar Italie vooral maar ook naar Engeland en andere landen van Europa. Die crisis is nu grotendeels voorbij. Dat het land nog niet overstroomt van rijkdom voor iedereen is wel duidelijk te zien. De minst bedeelden komen zoals overal helaas als laatste aan de bod om in de nieuwe welvaart te delen. Maar toch, het land zit overduidelijk in de lift. Keurig nette horeca met Heineken bier en prima Italiaanse espresso, hotels in overvloed, strak geasfalteerde wegen en alles wat je verder nodig mocht hebben is te verkrijgen.

Augustus is de vakantiemaand voor Italianen en de voormalig vluchtelingen die inmiddels een aardige Eurocent hebben weten te verdienen, genieten nu van hun vakantie. Weer voor even terug in 'eigen' land. Ongeveer een kwart van het autopark dat hier op dit moment rond rijdt heeft een buitenlands kenteken. Gouden tijden voor de middenstand. Blinkende SUV's en wat al niet meer rijdt er in de rondte.

De minder bedeelde 'thuisblijvers van weleer' proberen uit allemacht een graantje mee te pikken van de toestroom aan Euro's. Autowassen staat daarbij op nummer één als het om dienstverlening gaat. De een na de andere wasserette gaat voorbij. Autowasstraten in de meest letterlijke zin van het woord. Een bord met 'Lavash' een emmer en een spons is het minste wat nodig is. Maar een hogedrukspuit is natuurlijk wel veel mooier: een prachtig stuk speelgoed vol power dat lekker stuift en lawaai maakt. 'Lavash speciale' zet je dan op je uithangbord. Italiaanse, Britse, Duitse auto's, alles gaat in een dikke laag schuim. Maar ook voor de zoveelste hands eigen auto's en complete trucks met oplegger wordt de hand niet omgedraaid.

Aan inventiviteit geen gebrek, daar kunnen wij in Nederland een voorbeeld aan nemen. Wij hebben immers nu een crisis. Wanneer over een jaar of wat 'onze' vluchtelingen voor vakantie terug komen weet ik al wat mijn nieuwe baan gaat worden. Jawel: ik word autowasser! Of eh...ligt het toch even anders?

Reacties

Reacties

Annie Wagenaar

Hallo zoon, je kan dus ook kuieren in plaats van racen op de fiets. Geniet van het mooie weer, hier regent het. Leuke stukjes weer. Gr. mams

corry

Ik geniet van je reisverslag/annex verhaal, zelf ben ik niet in Albanie geweest maar ik kan me er wel iets bij voorstellen, fijn dat je zo kan genieten en op de fiets zie je toch veel.
Ik wens je nog een goede verdere reis met mooie verslagen.
Corry

Hans

Hallo Harry,
Autowasser? hmm ik heb nog wel een paar oude Simca's die altijd met zorg gewassen moeten worden. Maar misschien kan ik die toch beter zelf blijven wassen, zeker nu met de crisis ook mijn baan hier niet geheel zeker blijkt.
Heb je trouwens nog Simca's gezien onderweg?

groeten,

Hans

groeten,

Hans

Harry

Hier in Albanie doet men het liever met oude Mercedessen. Als je je baan verliest krijg jij een uitkering, de mensen hier hebben dan helemaal niets meer. De hotelbaas was zojuist in mineur. Zeven dagen per wek, zonder een dag vakantie zit ie in zijn hotel / cafe. Vanacht zijn er behalve ik geen gasten. Ah...wel zielig, toch?

Hans

We hebben het in Nederland echt niet zo slecht als we soms wel eens denken met al dat nationaal gemopper. Je krijgt een bredere scope als je doro al die landen fietst lijkt mij

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!