Fietsenaar....ergens

Joods brood in Iran

Langs een kleurrijk lint van wachtende vrachtwagens, rijd ik onder de portretten van Khomeini en Khamenei door, Iran binnen, zonder er in eerste instantie erg in te hebben over een op het asfalt geschilderde Israelische vlag! Een aanmoediging in een wielerwedstrijd? Nee natuurlijk niet. Dit is Iran! De toon lijkt gezet, en helemaal wanneer ik in Maku tegen twee vrouwlijke etalagepoppen aanloop met maar een half hoofd. De manlijke variant staat er naast, compleet met een keurig geknipt baardje. 'Leuk,' reizen door Iran, of is de werkelijkheid toch iets anders?

Bij de bakker koop ik brood, althans dat was de bedoeling. Een flinke groep in het zwart geklede vrouwen zit op de grond, in afwachting van het brood dat nog vanaf de lopende band de oven uit moet rollen. Platte lappen van het formaat waarmee een flinke fabriekshal, moeiteloos zou zijn aan te dweilen. Dubbel gevouwen worden ze op opgestapeld. Mij blijft het wachten bespaard. Het is hier in Iran niet veel anders dan Turkije: Als bezoeker heb je grote privileges. Door een van de mannen word ik naar voren gedirigeerd en krijg een stapel lappen in mijn handen geduwd, voldoende om een week van te kunnen eten. En...zonder ervoor te hoeven betalen!

Is dit de as van het kwaad? Niets lijkt erop te wijzen dat deze mensen hun regering een warm hart toedragen. Maar wat kan je ertegen doen? In Tabriz zijn er subtiele protesten waarneembaar. Een kledingwinkel heeft enkel halfhoofdpoppen aangeschaft en deze mannenkleren aangertrokken. Ener lopen jonge vrouwen op straat die de hoofddoekjes zo ver mogelijk naar achter op hun hoofd hebben geknoopt dat de oren nog maar net bedekt zijn. Een strakke spijkerbroek onder een jas die ook maar net aanlang genoeg, zegt al even zoveel. Het zijn slechts degenen met lef.

Achter op mijn fiets heeft de stapel brood een afbakproces ondergaan waardoor het de constitutie heeft gekregen van van een nogal uit de kluiten gewassen pak Hollandia matzes, die in Nederland altijd zo rond pasen in de winkels ligt. Maar was dat brood niet vanwege de viering van het joods paasfeest? De herrinnering aan de tijd dat de Joden Egypte verlieten en enkel ongezuurde broden mee mochten nemen? Zou het hier dan toch nog goed komen? Joods brood in Iran!

Reacties

Reacties

Blanche

Raad eens wat we net geboekt hebben?
Marokko voor de negende keer!! Nog een keer en dan krijgen we een lintje van Hassan. :>

Fijne tijd Harry!

Rena

He Harrie,

Ik ben benieuwd wat Iran jou nog meer te bieden heeft en waar de verdere reis naar toe gaat.
Het is i.i.g. leuk om te lezen waar je onderweg mee bezig bent.
Ik blijf het mooi vinden dat hetgeen je onderweg observeert en hetgeen je geduurde de jaren geleerd hebt, vertaald worden in een verhaaltje.

Groet, Rena

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!